Zaproszeni Prelegenci, panel dyskusyjny, warsztaty
Referaty wprowadzające wygłoszą goście specjalni:
prof. dr hab. Witold M. Orłowski
(Akademia Finansów i Biznesu Vistula)
Profesor nauk ekonomicznych, wykładowca Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej i Akademii Vistula w Warszawie, główny doradca ekonomiczny PwC Polska. W przeszłości szef zespołu doradców ekonomicznych prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego, członek Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP i Rady Gospodarczej Rządu, przewodniczący Rady Powierniczej Muzeum Narodowego w Warszawie, specjalny doradca Komisji Europejskiej, doradca rządów oraz organizacji krajowych i międzynarodowych. Wykładał na uczelniach w Polsce i za granicą. Autor 15 książek i ponad 200 publikacji naukowych, popularny komentator ekonomiczny i felietonista głównych polskich gazet. Autor książki o ekonomii dla nastolatków: „Ekonomia dla ciekawych czyli co zeznał porwany profesor” i uruchomionego wraz z partnerami ogólnopolskiego projektu edukacyjnego www.porwaniprzezekonomie.pl
Tytuł wystąpienia:
Młody Polak wobec zmian świata i gospodarki
Streszczenie:
Świat przechodzi dziś gigantyczna transformację, zmienia się nie tylko gospodarka, ale całe nasze życie. Tempo zmian nie słabnie, a dodatkowo pojawiają się nowe wyzwania. Aby im sprostać, młodzi Polacy muszą umieć dostosowywać się do zmian, umieć sobie radzić z zalewem informacji i odnajdywaniem tej, która jest im potrzebna, umieć zdobywać nowe umiejętności. Czy polski system edukacyjny to zapewnia?
oraz
prof. dr hab. Danuta Piróg
(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)
Prof. dr hab. Danuta Piróg jest kierownikiem Katedry Logistyki, Geografii Usług i Rynku Pracy w Instytucie Prawa, Ekonomii i Administracji Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na relacjach między podażą a popytem na pracowników posiadających dyplom ukończenia studiów oraz ich poruszaniu się na rynku pracy w zmieniających się uwarunkowaniach społeczno-gospodarczych. Realizowała duże projekty poświęcone tranzycji absolwentów uczelni wyższych na rynek pracy i realnemu popytowi na geografów. Badawczo interesuje się także diagnozowaniem predyspozycji zawodowych oraz specyfiką karier zawodowych nauczycieli szkolnych i akademickich. Jest autorką licznych prac naukowych poświęconych wymienionym nurtom badawczym. Pełni funkcję sekretarza naukowego Komitetu Nauk Geograficznych PAN a także przewodniczy w nim Zespołowi ds. edukacji geograficznej. Jest certyfikowanym tutorem.
Tytuł wystąpienia:
Dlaczego człowiek pracuje? Ewolucja postaw wobec pracy i ich wpływ na ciekawość przedsiębiorczą młodych dorosłych
Streszczenie:
W wielu regionach świata praca jest uznawana za wartość samą w sobie. Praca zajmuje człowiekowi większość czasu, zapewnia mu warunki do realizowania potrzeb życiowych, generuje korzyści i koszty (ekonomiczne, psychologiczne, zdrowotne) oraz pozycjonuje jego miejsce w strukturach społecznych.
Studia literatury jednoznacznie wskazują, że miejsce pracy w systemie wartości jednostki oddziałuje najpierw na jej przekonania, a następnie na postawy wobec szerokiego wachlarza podejmowanych działań. Indukuje też, akceleruje lub usypia tzw.: ciekawość przedsiębiorczą (ang. entrepreneurial curiosity). Ciekawość ta definiowana jako otwartość człowieka na zbieranie informacji oraz gotowość do doświadczania różnego rodzaju aktywności o charakterze przedsiębiorczym. Wysoką ciekawość przedsiębiorczą uznaje się za istotny impuls dla wzrostu gospodarczego. Osoby charakteryzujące się taką ciekawością nie tylko częściej same tworzą miejsca pracy, ale wpływają na szybszy transfer wiedzy i wzrost innowacyjności. Z tego powodu uzasadniona jest naukowa potrzeba rozeznawania czynników sprzyjających budzeniu i rozwijaniu ciekawości przedsiębiorczych wśród przedstawicieli kolejnych pokoleń pracowników.
Celem wystąpienia będzie rozpatrzenie relacji pomiędzy motywami podejmowania pracy, rangą aktywności zawodowej w życiu ludzi a ciekawością przedsiębiorczą młodych dorosłych. Nakreślone zagadnienia zostaną ujęte w aspekcie teoretyczno-metodologicznym i empirycznym. Najpierw przedstawione będą analizy percepcji pracy przez przedstawicieli różnych pokoleń pracowników jako czynnika pobudzającego lub niwelującego ciekawość przedsiębiorczą. Dodatkową uwagą objęte będą kwestie epistemologiczne prowadzenia tego typu badań. Ustalenia teoretyczne zostaną zilustrowane przykładami wyników badań empirycznych, uzyskanych przez autorkę w ramach, realizowanych przez nią w ostatniej dekadzie, projektów KBN oraz NCN.
Uczestnicy panelu dyskusyjnego:
dr Alina Błaszczyk
Nauczycielka matematyki, BiZ-u oraz przedmiotów informatycznych zawodowych. Doktor nauk społecznych w dziedzinie ekonomii i finansów. Koordynator Regionalny Szkolnej Internetowej Gry Giełdowej (SIGG) – edukacyjnego projektu GPW i Fundacji GPW. Aktywnie uczestniczę jako prelegentka
w konferencjach i wydarzeniach dedykowanych nauczycielom.
Anna Sidorowicz
Przedsiębiorczyni, managerka, trenerka i mentorka z ponad 20-letnim doświadczeniem w pracy z ludźmi oraz ponad dekadą w zarządzaniu zespołami w międzynarodowych organizacjach. Założycielka marek BeYoUniqueArt oraz LeadeRevolution, specjalizuje się w autentycznym przywództwie, budowaniu różnorodnych zespołów i rozwoju kompetencji przywódczych.
dr Agnieszka Świętek
geograf społeczno- ekonomiczny, adiunkt w Katedrze Logistyki, Geografii Usług i Rynku Pracy, Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, ekspert edukacyjny w sieci naukowej Education for Sustainable Development S4C Scientific Steering Commitee. Z wykształcenia: nauczyciel geografiii podstaw przedsiębiorczości. Jej zainteresowania badawcze obejmują przygotowanie kompetencyjne młodych ludzi do wejścia na rynek pracy w toku procesu edukacji w zakresie przedsiębiorczości na różnych etapach edukacyjnych. Pracowała w licznych krajowych i międzynarodowych projektach edukacyjnych z zakresu przedsiębiorczości: Innovating learning online environments: using business case studies in higher education (e3Cases) (2018-2021); Engagement&Beyond (2017-2020); Reaching the Lost Generation (2014-2017); Common Goals Common Ways (2012-2015), Krok w przedsiębiorczość (Nowa Era), Jestem przedsiębiorczy (Edugate), Porwani przez ekonomię (Fundacja Warszawski Instytut Bankowości), tworząc strategie rozwoju kompetencji przedsiębiorczych, prowadząc warsztaty i szkolenia dla nauczycieli. Współautorka materiałów dydaktycznych: podręcznika i innowacyjnego korelacyjnego programu nauczania podstaw przedsiębiorczości i ekonomii w praktyce (Edugate); poradnika metodycznego dla uczniów „Biznesplan krok po kroku” (Nowa Era), platformy edukacyjnej „Krok w przedsiębiorczość” (Nowa Era), licznych scenariuszy lekcji i warsztatów rozwoju kompetencji przedsiębiorczych. Od 2010 roku prowadzi własną działalność gospodarczą łącząc zainteresowania badawcze z praktyką rynkową.
Dorota Wrzesińska
Nauczyciel dyplomowany przedmiotów zawodowych ekonomicznych w Zespole Szkół Górniczo-Energetycznych im. Stanisława Staszica w Koninie oraz nauczyciel konsultant w Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie. Egzaminator OKE w Poznaniu w zawodach: technik ekonomista i technik rachunkowości. Od lat współpracuje z przedsiębiorcami w celu podniesienia jakości kształcenia zawodowego. Trener programu Moje finanse Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Trener Branżowych symulacji biznesowych REVAS. W 2015 roku odznaczona medalem Komisji Edukacji Narodowej. Otrzymała tytuł „Zawodowiec roku 2022” w dziedzinie: ekonomia I rachunkowość. Od 2023 roku powołana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki do ścisłego grona Ekspertów ds. Kształcenia Zawodowego EVET (National VET Team) w rozwoju systemu edukacji zawodowej. Śledzi rozwój sztucznej inteligencji w biznesie i zawodach przyszłości. W wolnym czasie pielęgnuje swoją pasję do stylizacji i kreowania wizerunku.
Warsztaty edukacyjne dla nauczycieli
Warsztaty 1:
Złap ekonomicznego BAKCYLA! Praktyczne lekcje z zakresu ekonomii, finansów i przedsiębiorczości prowadzone przez ekspertów bankowości, które poprowadzi Mateusz Zając (Regionalnego Dyrektora Programów Edukacji Ekonomicznej w Fundacji Warszawski Instytut Bankowości).
Warsztaty 2:
Edukacja z kapitałem – wprowadzenie do świata inwestycji” , które poprowadzi dr Agnieszka Wojtasiak-Terech (Fundacja GPW, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Podczas warsztatów otrzymacie Państwo gotowe scenariusze zajęć, które możecie od razu wykorzystać w swojej pracy z uczniami! Tematyka warsztatów oraz scenariuszy obejmuje następujące zagadnienia:
- Gospodarstwo domowe, jego potrzeby finansowe i budżet – w szczególności omówione zostaną podejmowane przez gospodarstwa domowe decyzje finansowe oraz etapy planowania budżetu.
- Oszczędzanie i inwestowanie – w ramach tej części uwaga zostanie skupiona na znaczeniu oszczędzania i budowy finansowej poduszki bezpieczeństwa, omówieniu różnicy między inwestowaniem pośrednim i bezpośrednim oraz wyodrębnieniu rożnych rodzajów inwestycji (rzeczowe, finansowe, tradycyjne, alternatywne). Przybliżone będą także podstawowe charakterystyki inwestycji takie jak dochód, ryzyko (w tym postawy względem ryzyka) i płynność.
- Instrumenty rynku finansowego – poruszane zagadnienia związane z tym tematem to m.in. podział instrumentów finansowych i ich analiza (depozyty, kredyty, bony skarbowe, akcje, obligacje, certyfikaty inwestycyjne, ETFy, opcje, kontrakty terminowe), rynek finansowy i jego segmenty.
- Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie – omówione zostaną rynki organizowane przez GPW SA, zlecenia giełdowe, systemy ustalania kursów, notowane instrumenty na GPW w Warszawie oraz indeksy giełdowe.
- Zasady i style inwestowania – w szczególności przedstawione będą podstawowe zasady, jakimi inwestorzy powinni się kierować podczas inwestowania oraz sposób doboru strategii do profilu inwestora.
- Błędy i pułapki w inwestowaniu – tutaj zostaną przedstawione błędy metodyczne, błędy poznawcze i emocjonalne przy inwestowaniu.
Materiały przygotowane na warsztaty są zgodne z wymogami podstawy programowej dla przedmiotu „Biznes i zarządzanie” z obszaru Finanse osobiste (zakres podstawowy i rozszerzony)